Türkiye gündeminde etkisi günden güne tırmanan Boğaziçi protestoları, demokrasi karnesi zayıf ülkeye yeni bir yaşam odası yarattı: Clubhouse. Sesli sohbete dayalı Clubhouse, yaygın sosyal medya uygulamalarından farklı. Nedir bu Clubhouse? Clubhouse, geçen martta Silikon Vadisi girişimcileri Paul Davidson ve Rohan Seth tarafından kuruldu. Mayıs 2020’de bin 500 kullanıcısı olan platformun şimdilerde iki milyon kullanıcısı bulunuyor. Konuşmalara dahil olabileceğiniz gibi kendi konuşmalarınızı da başlatmanıza imkan veren mecra, şimdilik sadece iOS kullanıcılarına davetiyeyle giriş izni veriyor. Bu durum, uygulama hakkında ‘elitizmin sanal hali’ yorumlarına da neden oluyor. Uygulamaya girmek için telefon numarasıyla gerçek bir profil oluşturulması gerekiyor. Giriş yaptığınızda teknoloji, sağlık, edebiyat gibi ilgi alanları seçiyorsunuz. İlgi alanlarınıza dair bilgi verdikçe, daha çok sohbet odası ve kişi tavsiye ediliyor. Kullanıcılar, platformda dinleyici ya da açtıkları sohbet odasıyla yayıncı olarak yer alabiliyor. Ayrıca herhangi bir sohbet odasında el kaldırma işaretine tıklayan dinleyiciler, moderatör onayı alması halinde konuşmacı konumuna geçebiliyor. Clubhouse herhangi bir şikayet gelmemesi durumunda ses kayıtlarının silindiğini söylüyor. Bir konuşma 'spam'lenirse ses kaydı Clubhouse tarafından dinleniyor ve duruma göre kullanıcıya bir yaptırımı oluyor. Telefon numarası ve isimle girilen uygulamanın veri güvenliğine dair kuşkular, popüler sosyal medya platformlarına karşı duyulanla benzer doğrultuda. 
Boğaziçi yayınları Türkiye'de şimdiye dek en fazla dinleyicinin katıldığı sohbet odaları ise ağırlıkla Boğaziçi öğrencilerinin ve mezunlarının moderatörlüğünü üstlendiği yayınlar oluyor. Bu odalarda sahadan canlı bilgi aktaran gazeteci, avukat ve milletvekilleri de yer alıyor. Aynı yerde siyasiler, sanatçılar ve çeşitli alanlardan kamusal figürlere rastlamak da mümkün. Çarşamba sabahı, Boğaziçi protestolarıyla ilgili odalarda moderatör olan bir mezun, üç öğrenci gözaltına alındı ve kısa bir süre sonra serbest bırakıldı. Suçlamalara gerekçe olarak Twitter ve Instagram paylaşımları gösterilse de gözaltına alınanların, binlerce kişinin yaptığı paylaşımlardan öte bir paylaşım yapmaması ve Clubhouse dışında ortak bir kesişim noktalarının bulunmaması soru işaretlerine yol açtı. Gözaltına alınanlardan Ömer Atagül, Clubhouse üzerinden yayın yapmaya devam edeceklerini ve bu yayınların siyasiler üzerinde baskı oluşturduğunu söylüyor. Neden popüler oldu? Genel kanıya göre Clubhouse’un popülerliğinin ilk nedeni, Covid-19 kısıtlamaları. Peki bu yükselişin sebebi sözlü iletişime olan özlem de olabilir mi? “Kesinlikle” diyen iletişim bilimci Prof. Dr. Nurdoğan Rigel, şöyle devam ediyor: “Aynı zamanda dilin gelişimi anlamında aşırı susmak, aşırı yalnız kalmak, 10 parmaktan ve 200 kelimeden oluşan bir iletişim biçimimiz vardı. Bu uygulama bireylere kendilerini sözel anlamda geliştirme fırsatı da tanıdı..” Clubhouse yakın zamanda 2021’de uygulamanın beta sürümünü tamamlayarak kulübü tüm dünyaya açmayı planladıklarını duyurdu. Özellikle ABD ve Japonya’da hızla yayılan uygulamanın haftalık aktif kullanıcı sayısı 2 milyona ulaştı. Dahası: Muhalefet partisi vekilleri, gazeteciler ve sanatçıların olduğu ‘Boğaziçi yayını’nın dinleyicileri arasında Vatikan Büyükelçisi Lütfullah Göktaş da yer aldı. Göktaş, moderatörlerin konuşmacı konumuna geçme davetini yanıtsız bıraktı. - Eski bir gazeteci olan Göktaş, 2011-2014 arasında Başbakanlık Basın Müşaviri, 2014-2019 arasında ise Cumhurbaşkanlığı Basın Başdanışmanı olarak görev yapmıştı.
Mustafa Sarıgül, konuşmacı olduğu odada dinleyici olan Muharrem İnce’nin yayına girmesini öneren moderatöre, "Başka siyasetçinin girmesini takdirinize bırakıyorum" yanıtını verdi. Clubhouse’a aktif olarak katılan ilk bakan Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank oldu. Varank, ‘Teknofest 2021’ sohbet odasında konuşmacı olarak yer aldı. Tesla'nın CEO'su Elon Musk, Clubhouse'a katıldı. Bunu gören birçok yatırımcı uygulamayla ilgisi olmayan 'Clubhouse Media Group' adlı başka bir şirketten hisse aldı. Şirketin hisseleri yüzde 110’un üzerinde artış gösterdi. Tuğrul Eryılmaz’ın yazısı: ‘Clubhouse ile imtihanım’ Türkiye’de ve dünyada online alışveriş platformlarında Clubhouse davetiye ilanlarına rastlamak mümkün. Esin Övet’in yazısı: ‘Eskiden kulislerde konuşulan pis dedikodular şimdi Clubhouse çukurunda’ ‘Clubhouse' rehberi: “Doğru zamanda doğru yerde olma piyangosunu tutturmuş gibi gözüküyor.” Oray Eğin’in yazısı: ‘Hepimizin canı gerçekten bu kadar sıkılıyor olamaz’
|